در حال بارگذاری ...
پنج‌شنبه 20 دی 1403

افتتاح سالن غذا خوری دانشکده شهید چمران رشت توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت ویدیو کنفرانس

سالن غذا خوری سپیدرود آموزشکده شهید چمران رشت با زیر بنای 900 متر مربع با گنجایش حدود 600 نفر افتتاح شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم، با بیان اینکه اشتغالزایی دغدغه اول کشور است، بر ضرورت حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنان و همچنین توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور تأکید کرد. رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ، در این مراسم طی سخنانی جنس کار آفرینی در دانشگاه فنی و حرفه ای را از نوع مهارتی خواند و اظهار نمود: برای تحقق امر کارآفرینی باید اکوسیستم مهارتی کشور، ساخته شود همانطور که اکوسیستم علم و فناوری در دو دهه گذشته ایجاد شده است.

ه گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان، سالن غذا خوری دانشکده شهید چمران دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان طی مراسمی به طور همزمان و ویدیو کنفرانسی از دانشگاه فنی و حرفه ای توسط دکتر زولفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکشنبه 17 بهمن افتتاح شد. در این مراسم که با حضور دکتر خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت تحت وب، سرکار خانم دکتر تنهایی معاون استانداری گیلان، دکتر شمشادی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان و روسای مراکز و مقامات کشوری تحت وب و استانی انجام شد سالن غذا خوری سپیدرود دانشکده شهید چمران رشت با زیر بنای 900 متر مربع با گنجایش حدود 600 نفر  افتتاح شد

دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم افتتاحیه به صورت مجازی دانشگاه فنی حرفه‌ای که در دانشکده شریعتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، با اشاره به اینکه نهضت اشتغالزایی اولویت اول کشور محسوب می‌شود افزود: بیکاری یکی از مشکلات کشور است که باید برطرف شود و باید نخبگان خود را حفظ کنیم و مهاجرت معکوس را رقم بزنیم.

وزیر علوم گفت: اعتقاد دارم، چون این نظام بر پایه خون شهدا بنا شده است هر مسئول و مدیری که در مسیر غیر از شهدا را طی کند عاقبت به خیر نمی‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون میزان دانایی در جامعه ما توسعه یافته و فرهنگ جامعه ما فرهنگ علم، دانش و فناوری شده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی و مدیریت درست از این فرهنگ شکل بگیرد، گفت: بزرگترین سرمایه هر کشور ایجاد فرهنگ سالم است. آرمان جامعه ما تحقق مدینه فاضله است و مدینه فاضله بر مدار علم و دانش و فناوری است و وظیفه سنگینی داریم که باید این فرهنگ را به درستی شکوفا کنیم.

وی تاکید کرد: در قبل از انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کرد و در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۲۰ میلیون تحصیلکرده دانشگاهی داریم.

وزیر علوم افزود: درجه دانش و درجه دانایی کشور ما توسعه پیدا کرده است چنانچه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷ هزار سند علمی بین‌المللی توسط دانشمندان کشور منتشر شده و این توسعه علمی برغم وجود تحریم‌های ظالمانه است که برای کشور ما شکل گرفته است.

زلفی گل همچنین به رتبه علمی کشور اشاره کرد و گفت: بیش از دو درصد تولید علم جهان متعلق به کشور ماست و هم اکنون رتبه ششم را در صنعت نانو داریم و در مجموع رتبه ۱۵، رتبه علمی کشور در دنیاست و باید این ظرفیت و استعداد جوان ایرانی شکوفا شود.

وی ادامه داد: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که نه خام فروشی و نه خام سوزی در کشور شکل بگیرد. ما در قبال آیندگان باید پاسخگو باشیم.

وزیر علوم افزود: باید به دنبال مرجعیت علمی باشیم و برای اثربخشی بیشتر آموزش عالی و نقش پررنگ‌تر در زندگی مردم باید بتوانیم آموزش مهارتی را در کشور توسعه دهیم.

دکتر زلفی گل گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای الگو و محور و مدار آموزش مهارتی محور در کشور است به همین دلیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در این دوره به طور ویژه مور توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکثر دانشجویان فنی و حرفه‌ای دنبال کار نیستند بنابراین باید برنامه جامع برای نظام نوآوری کشور و نیز بسترسازی درسی در این عرصه شکل بگیرد.

در این مراسم که معارفه سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای دکتر خسرویان نیز بود اظهار نمود: برای تحقق امر کارآفرینی  باید اکوسیستم مهارتی کشور، ساخته شود همانطور که اکوسیستم علم و فناوری در دو دهه گذشته ایجاد شده است.
وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای در کمترین زمان ممکن در آموزش نیروی انسانی می تواند نیاز بازار را بر طرف نماید و فرد در یک زمان بسیار کوتاهی پس از دانشگاه، هویت شغلی پیدا می‌کند، بنابراین بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری جلوگیری خواهد شد.
سرپرست دانشگاه تصریح کرد: سرانه سالانه تربیت فوق دیپلم نظری در کشور حدود ۱۵ میلیون تومان است در صورتی که این سرانه برای تربیت فوق دیپلم مهارتی بسیار کمتر است در صورتی که حداقل باید ۱.۵ برابر سرانه نظری باشد و اگر سهم ۵ درصد تبصره ۱۸ برای تجهیز کارگاه های فنی حرفه ای اتفاق بیفتد یک تحول اساسی در بوم مهارتی کشور اتفاق خواهد افتاد. بنابراین باید وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه عمومی با شیب متناسبی کاهش یابد ولی به دلیل وابستگی به بودجه های دولتی امروز گرفتار نفرین منابع هستیم و دانشگاه دچار ابهام نقش اجتماعی می باشد.
وی افزود: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس استانداردهای دانشگاه خود شایستگی‌ها و‌ توانایی‌هایی را به دست می‌آورند که در طول زندگی کاری خود پس از فارغ التحصیلی، به عنوان سرمایه انسانی ارزشمند و تحول آفرین شناخته شوند. در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تکمیل کردن ارتقاء دانشگاه به نسل چهارم تلاش می‌کنیم به عنوان واسطه میان کارآفرینان جوان، اساتید و سرمایه‌گذاران عمل کرده و به مکانی برای گردهم‌آیی این افراد برای انجام کار مشترک تبدیل شویم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیشران در کسب و کارهای مهارتی است و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در صورتی‌که از ظرفیت این دانشگاه آگاه شوند اقبال زیادی را نشان خواهند داد.
دکتر خسرویان با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد تحول‌گرایی و خلق ثروت می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی خود به سمت حل مسائل کشور حرکت کند و به ‌عنوان پیشران در کسب و کارهای مهارتی نقش‌آفرین باشد، تأکید نمود: برای اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیشران تحول نظام آموزش عالی باشد، ما باید این مجموعه ی عظیم دانشگاهی را متمایز از سایر دانشگاه‌ها قرار دهیم، زیرا دانشگاه فنی و حرفه ا‌ی در نقطه حرکت خود در نظام جامع مهارت و اشتغال قرار گرفته است و سایر دانشگاه‌ها در حوزه توسعه علم و فناوری هستند.
وی عنوان داشت: با شکل گیری نهادهای واسطی مانند پارک های علم و فناوری و مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای ، می توان ظرفیت تبدیل آموزش دانشگاهی را به محصولات قابل کاربرد جامعه و صنعت تبدیل کرد و این موضوع باعث ایجاد تحرک در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت خواهد شد. بنا براین ساماندهی و سامان یابی ظرفیت ها و مأموریت های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای حل چالش ها و مسائل اولویت دار کشور در دستور کار قرار گرفته است.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه  ای خاطر نشان کرد: با عنایت به اینکه برنامه هفتم توسعه آخرین برنامه در تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ و همچنین اولین برنامه در پیاده سازی رهنمودهای گام دوم انقلاب اسلامی است، پیشنهاد میشود راهبردهای مهارت محوری و کارآفرین پروری در نظام آموزش عالی کشور دیده شود و اینجانب نسبت به تحقق مأموریتم در راستای ایجاد تحول در مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، راهبردهای تحقق مهارت آفرینی و رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین پرور را در دستور کار قرار داده ام. 

این مراسم با همکاری و پشتیبانی واحد روابط عمومی و فناوری دانشگاه فنی استان گیلان ارتباط مستیقم با مقام وزارت پوشش داده شد.